سود کاستیک پرک و عجیب و غریب ترین خانه های دنیا که با آن ساخته شده اند

استنشاق برای دستگاه تنفسی خورنده است. اگر سود سوزآور با هوا تماس پیدا کند، با دی اکسید کربن موجود در هوا واکنش داده و محلول سودا تشکیل می دهد.

در تماس با ماده باید احتیاط خاصی کرد زیرا به صورت گرد و غبار یا بخار باعث درد و آبریزش چشم، سوزش در بینی و گلو و سرفه می شود.

تماس با پوست باعث ایجاد سود کاستیک پرک می شودسوختگی های شیمیایی با تاول و نکروز احتمالی. نفوذ این ماده به دستگاه گوارش به ویژه خطرناک است.

نفوذ باعث سوختگی مخاط و در بدترین حالت سوراخ شدن دیواره مری می شود که می تواند منجر به خونریزی داخلی و در نتیجه مرگ شود.

محصولات هیدروکسید سدیم خالص به صورت عمده در داروخانه ها و داروخانه ها موجود است. هیدروکسید سدیم به صورت محلول نیز موجود است. ساختار و خواص هیدروکسید سدیم (NaOH, Mr = 39.9971 g/mol) یک توده سفید، کریستالی و بی بو به شکل گلوله، مهره، میله یا صفحه است.

رقیق است و به سرعت دی اکسید کربن و آب را از هوا جذب می کند. هیدروکسید سدیم در آب بسیار محلول است. باید محکم بسته شود، در یک ظرف غیر فلزی ذخیره شود. محلول های آبی را کاستیک سودا می نامند و حالت صابونی دارند. اثرات هیدروکسید سدیم یک پایه قوی و خورنده با pKb 0.56- است.

این اثرات بر اساس آزاد شدن یون های هیدروکسید (OH-) در آب است. به عنوان یک پاک کننده، در برابر چربی ها، روغن های چرب و پروتئین ها از جمله موارد دیگر موثر است، زیرا استر یا آنها را تجزیه می کند.

پیوندهای آمیدی هیدرولیز می شوند. اسیدها توسط هیدروکسید سدیم خنثی می شوند: NaOH (هیدروکسید سدیم) + HCl (اسید کلریدریک) → NaCl (کلرید سدیم) + H2O (آب) دوز احتیاط: وقتی ماده در آب حل می شود، حرارت زیادی آزاد می شود (گرماداز).

هنگام تهیه محلول، ابتدا آب باید اندازه گیری شود و سپس هیدروکسید سدیم اضافه شود.