ظروف قلم زنی روی مس که با طلا بر روی آن زرکوبی می شود

هنر اینتالیوThe Doorway (1880) نوشته جیمز مک نیل ویسلر. جیمز مک نیل ویسلر ، مالکیت عمومی، از طریق ویکی‌مدیا کامانز

هنرمندان مشهوری که از این تکنیک حکاکی بر روی ظروف قلم زنی روی مس با موفقیت زیادی استفاده کرده اند عبارتند از: جیمز مکبی (1883-1959)، آندرس زورن (1860-1920)، مک نیل ویستلر (1834-1903)، فرانک شورت (1857-1945) و ارنست لومزدن.

اگرچه این تکنیک بیش از 500 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد، هنرمندان هنوز در حال یافتن راه های جدیدی برای استفاده از این تکنیک اچ هستند.

تکنیک حکاکی مزوتینت
تکنیک مزوتنت اچ با استفاده از یک صفحه مسی که زمین شده است انجام می شود و سپس به جای خراش روی سطح صفحه، از راکر مزوتنتی برای برداشتن زمین استفاده می شود. راکر مزوتین ابزاری نیمه دایره ای است که دارای دندانه های تیز و ظریفی است و در تمام سطح صفحه تاب می خورد.

این فرآیند تکرار می شود اما عمود بر فرآیند تاب اصلی، سپس دوباره در جهات مختلف دیگر تکرار می شود تا تصویر یا طرح مورد نظر به دست آید. این تکنیک یک ویژگی بسیار قابل توجه و نرم ایجاد می کند که با استفاده از هیچ یک از تکنیک های دیگر اچ نمی توانید به آن دست پیدا کنید.

تکنیک مزوتنت در قرن هفدهم در آمستردام توسعه یافت و برای اولین بار در پرتره آملیا الیزابت در سال 1642 دیده شد و در دهه 1680 به وسیله مورد علاقه هنرمندان برای بازتولید پرتره تبدیل شد.

هنرمندانی که از این تکنیک استفاده می کنند عبارتند از ولنتاین گرین با عنوان آزمایشی روی پرنده در پمپ هوا (1739-1813) و جورج استابز با عنوان یوزپلنگ خفته.

در واقع، دوستی‌هایی که در این دوره بین هنرمندان و جمع‌آوران-پژوهندگان ثروتمند معروف به آماتور شکل گرفت، باعث نوآوری هنری قابل توجهی شد.

در اوایل قرن، کلود ژیلو (1673-1722) از چنین فرصت هایی برای گسترش انتشار و نفوذ آثار خود استفاده کرد. طرح های او برای تصویرسازی کتاب، حتی در مقیاس کوچک، حس شوخ طبعی عجیب و شیک او را تجسم می بخشد.