کشتی قاچاق گوجه فرنگی بندر عباس در دریا غرق شد

محصول گوجه‌فرنگی 8 تا 9G$ ارزش دارد و تجارت بین‌المللی سالانه 4-4.5G$ می‌باشد. گوجه فرنگی بندرعباس در حدود 5.8 مگا هکتار با تولید 243.9 میلیون تن در سرتاسر جهان کشت می شود که 17 مورد آن در EU25 است.

گوجه فرنگی برترین میوه تولید شده در اتحادیه اروپا بود و در بین محصولات سبزیجات اتحادیه اروپا، بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده است و 11.4 درصد از کل سطح مورد استفاده برای سبزیجات را به خود اختصاص می دهد.

افزایش قابل توجه مصرف گوجه فرنگی در 20 سال اخیر (به عنوان مثال، یونان با 104 کیلوگرم سرانه، ایتالیا با 55 کیلوگرم سرانه، دانمارک با 30 کیلوگرم سرانه-127) مشکوک به افزایش خطرات سلامتی ناشی از جذب بالای نیکل است.

آلرژی نیکل در سراسر جهان رایج است و در اتحادیه اروپا 10 تا 15 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. داده های اپیدمیولوژیک نشان داد که 12.3 تا 17.7 درصد از جمعیت به Ni28 آلرژی دارند و باید یک رژیم غذایی اجتناب از Ni را دنبال کنند. محصولات گوجه‌فرنگی کم نیکل برای این بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بیشتر موارد، ژنوتیپ‌های گوجه‌فرنگی از دیدگاه زراعی و فناوری بدون در نظر گرفتن محتوای نیکل و تولید پروتئین آلرژی‌زا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند که می‌تواند خطر ابتلا به آلرژی را افزایش دهد.

فرآیندهای ژئوشیمیایی کلیدی که منجر به جذب محدود گیاه نیکل در بافت‌های گیاهی در مراحل مختلف رشد می‌شوند، می‌توانند در مزرعه با استفاده از شیوه‌های مختلف کشاورزی (آبیاری، اصلاح خاک و غیره) القا شوند.

این کار با هدف ارزیابی پاسخ S. lycopersicum به نیکل بر عملکرد زراعی گوجه فرنگی (به عنوان مثال، زیست توده گیاهی و تولید میوه) و تأثیر بالقوه نیکل بر تولید پروتئین های آلرژی زا (یعنی LTP، TLP و غیره) انجام شد.