فواید سلامتی و تغذیه ای لیمو

خوش شانس هستید. لیمو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، فیتونوترینت ها و آنتی اکسیدان ها است. آنها به ویژه منابع خوبی از ویتامین C و فولات هستند. به گفته دپارتمان باغبانی دانشگاه پوردو، لیمو یکی از محبوب ترین مرکبات اسیدی است. منشأ آنها ناشناخته است، اگرچه برخی باغبانان نظریه می دهند که آنها از شمال هند آمده اند. لیمو در سراسر جنوب اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا رشد می کند. آنها توسط کریستف کلمب در سال 1493 به دنیای جدید آورده شدند. امروزه، تولیدکنندگان پیشرو لیمو عبارتند از: کالیفرنیا، آریزونا، ایتالیا، اسپانیا، یونان، ترکیه، قبرس، لبنان، آفریقای جنوبی و استرالیا.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

لیمو در تمام طول سال در دسترس است اما تابستان فصل اوج آن است. لیمو یک میوه بسیار متنوع است. می‌توانید آن‌ها را به صورت ورقه‌ای بخورید، آب لیموی سالم بنوشید، لیموناد درست کنید، غذا را با آن تزئین کنید، پوست آن‌ها را آب نبات بزنید و از آب و پوست آن در آشپزی و غیره استفاده کنید. آلیسا رامسی، متخصص تغذیه ثبت شده در نیویورک، متخصص قدرت و حالت دهنده و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می گوید: اگزالات لیمو ترش سرشار از ویتامین C، فولات، پتاسیم، فلاونوئیدها و ترکیباتی به نام لیمونین است. لیمونین ها در آب لیمو یافت می شوند.

با توجه به سالم ترین غذاهای جهان، یک چهارم فنجان آب لیمو حاوی 31 درصد از مصرف توصیه شده روزانه ویتامین C و 3 درصد فولات و 2 درصد پتاسیم است که همگی برای حدود 13 کالری است. یک لیموی خام کامل حاوی 139 درصد از ویتامین C توصیه شده روزانه است و 22 کالری دارد.

مطالعات اخیر نقش لیمو را در دسترسی به کاروتنوئیدها، که فیتونوترینت‌های مفید، از سایر غذاها در طول فرآیند گوارش هستند، بررسی کرده‌اند. کاروتنوئیدها می توانند دسترسی زیستی و فراهمی زیستی کمی داشته باشند، به این معنی که حتی اگر یک غذای غنی از کاروتنوئید مانند هویج بخورید، ممکن است بسیاری از کاروتنوئیدها را جذب نکنید. مطالعه‌ای در سال 2018 در مجله بین‌المللی مهندسی تغذیه و غذا نشان داد که کاروتنوئیدهای موجود در هویج پخته یا پوره شده، وقتی با آب لیمو، روغن زیتون و کشک آب پنیر ترکیب می‌شوند، تقریباً 30 درصد بیشتر از هویج‌های پخته شده در دسترس هستند. این نشان می‌دهد که لیمو می‌تواند یک غذای ضروری موثر باشد، به این معنی که علاوه بر خواص تغذیه‌ای خود، می‌تواند در ترکیب با آن‌ها از مزایای سایر غذاها نیز بهره‌مند شود و طبع لیمو عمانی همانند لیوترش تازه است.

 

طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، که برچسب گذاری مواد غذایی را از طریق قانون ملی برچسب گذاری و آموزش تنظیم می کند، در اینجا حقایق تغذیه ای برای لیمو آورده شده است:

فواید سلامتی

مصونیت

رامزی گفت: ویتامین C در ایمنی نقش دارد و به خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن ما کمک می کند. به گفته موسسه Linus Pauling در دانشگاه ایالتی اورگان، ویتامین C تولید گلبول های سفید خون را تحریک می کند و ممکن است از یکپارچگی سلول های ایمنی محافظت کند. ویتامین C به محافظت از لکوسیت ها کمک می کند که مواد ضد ویروسی تولید می کنند.

سلامت قلب

رامزی گفت: گفته می شود اسید فولیک به پیشگیری از سکته مغزی کمک می کند و ممکن است با کاهش سطح هموسیستئین به سلامت قلب و عروق کمک کند. یک متاآنالیز در سال 2010 که در مجله اروپایی پزشکی داخلی منتشر شد، نشان داد که نتایج مطالعات بالینی که اسید فولیک و حملات قلبی را بررسی می‌کردند، قطعی نبودند، اما مصرف اسید فولیک می‌تواند منجر به بهبود متوسطی در کاهش سکته شود و استفاده از پودر لیمو عمانی در غذاها بسیار مفید است.

رامسی گفت که ویتامین C نیز با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. یک مطالعه در سال 2015 که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، بیش از 100000 نفر را مورد بررسی قرار داد و نشان داد کسانی که بیشترین میوه و سبزیجات را مصرف می کنند، 15 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی هستند. آنهایی که بالاترین سطح ویتامین C را در پلاسمای خود داشتند، حتی میزان کمتری از بیماری قلبی را کاهش دادند.

دانشمندان بر این باورند که ویتامین C ممکن است فواید قلبی عروقی داشته باشد زیرا آنتی اکسیدانی است که از رادیکال های آزاد خطرناک محافظت می کند. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، همچنین ممکن است کلسترول بد LDL را کاهش دهد و شریان ها را انعطاف پذیر نگه دارد که برای رفع تلخی لیمو عمانی می توان از شکر و کمی نمک استفاده نمود.

رامسی می گوید: «مطالعات همچنین تأثیر لیمونین را بر کاهش کلسترول نشان داده اند. در مطالعه‌ای در سال 2007 که در Alternative Therapies in Health and Medicine منتشر شد، به مردان و زنانی که کلسترول بالایی داشتند روزانه به مدت یک ماه لیمونین و ویتامین E داده شد و سطح کلسترول آنها 20 تا 30 درصد کاهش یافت. محققان فکر می کنند که لیمونین آپولیپوپروتئین B، wh را کاهش می دهد.

سنگ کلیه

لیمو و لیموترش حاوی بیشترین اسید سیتریک در بین میوه‌ها هستند که برای کسانی که از سنگ کلیه رنج می‌برند مفید است ومی توان از چای لیمو عمانی نیز استفاده کرد. طبق گفته دانشگاه بهداشت ویسکانسین، اسید سیتریک از تشکیل سنگ جلوگیری می کند و همچنین سنگ های کوچکی را که در حال تشکیل هستند می شکند. هرچه اسید سیتریک در ادرار شما بیشتر باشد، از تشکیل سنگ های جدید کلیه محافظت می کنید. نصف فنجان آب لیموی خالص در روز یا 32 اونس لیموناد همان مقدار اسید سیتریک را دارد که درمان دارویی دارد.فواید سلامتی

طبع لیمو ترش

سرطان

یک مطالعه در سال 2011 منتشر شده در مجله آسیایی اقیانوسیه پیشگیری از سرطان نشان داد که عصاره لیمو به سلول های سرطان سینه باعث مرگ سلولی می شود. عصاره لیمو در شرایط آزمایشگاهی استفاده شد، اما نتایج ممکن است نشان دهنده خواص قدرتمند مبارزه با سرطان در لیمو باشد.

رامسی گفت: «مطالعات متعددی برای درک نقش فولات در کاهش سرطان در حال انجام است. مقاله ای در سال 2007 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی اشاره می کند که خواص احتمالی فولات در کاهش سرطان احتمالاً با نقش آن در تولید موادی مرتبط است که DNA سرطان را خاموش می کند. با این حال، این مطالعه اشاره می‌کند که برخی تحقیقات نشان داده‌اند که در برخی موارد سطوح بالای فولات می‌تواند واقعاً رشد سلول‌های سرطانی را تشویق کند. نویسندگان می نویسند: “فولات ممکن است در مراحل اولیه سرطان زایی و در افرادی که وضعیت فولات پایینی دارند، محافظت کند، اما اگر دیرتر و به طور بالقوه در مصرف بسیار بالا تجویز شود، ممکن است باعث سرطان زایی شود.”

رامزی گفت: لیمونین ها همچنین با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط هستند. مقاله‌ای در سال ۲۰۱۲ در مجله Nutrigenetics and Nutrigenomics به لیمونین‌ها در سلول‌های سرطان سینه نگاه کرد و دریافت که آنها می‌توانند کمک مفیدی برای شیمی‌درمانی باشند.

بنا به تاثیر مفید آن قیمت لیمو ترش بسیار مناسب تر از داروهای شیمی درمانی است.

سلامت بارداری

رامسی می گوید: فولات برای زنان باردار به منظور جلوگیری از نقص لوله عصبی ضروری است. در حالی که فولات در ویتامین های دوران بارداری وجود دارد، مصرف آن از طریق غذاهای کامل راهی عالی برای اطمینان از جذب آن توسط بدن است.

لیمو، پوست و کاهش وزن

رامزی گفت: “لیمو یک راه عالی و کم کالری برای طعم دادن به نوشیدنی ها و غذاها است.” و در واقع، لیمو، آب لیمو و پوست لیمو در بین رژیم‌های غذایی محبوب شده‌اند. گزارش‌های علمی 2017 (در برگه جدید باز می‌شود) مطالعه رژیم‌های کوتاه‌مدت مبتنی بر آب‌میوه، که همگی دارای آب لیمو به عنوان ماده اولیه بودند، نشان داد که میکروبیوتای روده شرکت‌کنندگان مرتبط با کاهش وزن بهبود یافته، اکسید نیتریک گشادکننده عروق آنها افزایش یافته است. و اکسیداسیون لیپیدهای آنها کاهش یافته بود که منجر به بهبود سلامت کلی شد.

رامزی اضافه کرد که پوسته‌ها حاوی مواد مغذی زیادی هستند. رنده کردن پوست و افزودن به سالاد، غذاهای مرغ یا ماهی می‌تواند طعم مرکباتی به آن اضافه کند. پوست‌ها را نیز می‌توان در اسموتی یا سوپ ترکیب کرد. اما او تاکید کرد که با آنها مانند یک گلوله جادویی برای سم زدایی و کاهش وزن رفتار نشود.

بیماری کبد

تحقیقات جدید در BioMed Research International نشان می دهد که لیمو ممکن است به کبد آسیب دیده کمک کند. مطالعه حیوانی در سال 2017 نشان داد که موش هایی که به شدت به کبدشان در اثر مصرف الکل آسیب رسانده بودند، پس از مصرف آب لیمو، بهبود کبد را مشاهده کردند. آب لیمو به طور قابل توجهی اثرات منفی مرتبط با بیماری کبد را مهار کرد. برای تعیین اینکه آیا انسان ها اثرات محافظتی مشابهی را مشاهده خواهند کرد، به مطالعات بیشتری نیاز است و شما می توانید از معجون لیمو و سیر نیز برای بیماری کبدی استفاده کنید.

خواص ضد میکروبی

لیمو به دلیل خواص ضد میکروبی خود شناخته شده است. کتابی در سال 2017 با عنوان “مواد شیمیایی گیاهی در مرکبات: کاربردها در غذاهای کاربردی” توضیح می دهد که چگونه حلال های ساخته شده با پوست لیمو فعالیت ضد میکروبی علیه سالمونلا، استافیلوکوک و سایر باکتری های بیماری زا نشان می دهند. یک مطالعه در سال 2017 در مجله مواد غذایی کاربردی نشان داد که آب لیمو شیرین تخمیر شده فعالیت ضد باکتریایی در برابر باکتری E. coli نشان می دهد.

آجیل های آلوده منبع اصلی قرار گرفتن انسان در معرض مایکوتوکسین آفلاتوکسین B1 هستند. به گفته مؤسسه ملی سرطان، آفلاتوکسین ها مواد سرطان زا هستند که در موارد مواجهه زیاد با سرطان کبد مرتبط هستند. یک مطالعه در سال 2017 در Food Control نشان داد که آب لیمو می تواند در جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آجیل های آلوده موثر باشد. محققان پسته آلوده را در 30 میلی‌لیتر آب، 15 میلی‌لیتر آب لیمو و 2.25 گرم اسید سیتریک در دمای 120 درجه سانتی‌گراد به مدت 1 ساعت تفت دادند و مشاهده کردند که سطح آفلاتوکسین B1 آجیل به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و به سطح بسیار ایمن‌تری رسید و آسیبی به آن وارد نشد. پسته هافواید سلامتی

خطرات مصرف لیمو
به طور کلی، لیمو برای شما بسیار مفید است صادرات لیمو ترش رونق و افزایش یافته است، اما اگر بیش از حد مصرف شود، می تواند باعث مشکلات رفلاکس معده یا سوزش سر دل برای کسانی شود که از این شرایط رنج می برند. علاوه بر این، اسید سیتریک می‌تواند مینای دندان‌ها را از بین ببرد، طبق گفته‌ی سالم‌ترین غذاهای جهان، که نوشیدن آب لیمو را از طریق نی تشویق می‌کند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.